واژه های کاربردی مامایی در بارداری

واژه های کاربردی مامایی در بارداری


Amniotic Fluid ( مایع آمنیوتیک )

مایع شفاف تقریبا مایل به زرد رنگ است که داخل رحم در دوران بارداری، جنین در آن شناور بوده، دور آن را کیسه ای ضخیم(غشای آمنیوتیک) فراگرفته است.

 

Amniotomy (آمنیوتومی)

آمنیوتومی پاره کردن غشای ( پرده) آمنیوتیک یا همان کیسه آب است. روشی برای تحریک و القای زایمان است. در گذشته با سر سوزن انجام می شد ولی امروزه ابزار پلاستیکی و یک بار مصرف برای انجام آن به کار می رود. پیشتر ها این روش در مامایی بیشتر به کار می رفت ولی در مامایی (Natural) و نیز مامایی نوین از آن کم تر استفاده می شود.

 

Amniocentesis آمنیوسنتز

آزمایشی در دوران بارداری است که در آن مقدار کمی از مایع آمنیوتیک برای آنالیز برداشته می شود. تقریبا در هفته های ۱۵ تا ۲۰ انجام می شود و می تواند ناهنجاری های کروموزومی مانند نشانگان( سندروم) سیستیک فیبروزیس و ... را نشان دهد. هم چنین برای تشخیص جنس جنین، احتمال خطر ابتلا به اسپینا بیفیدا( حالتی که در آن مغز و یا نخاع جنین رشد و نمو کامل ندارند) به کار می رود.

 

Birth Canal مجرای زایمان

مجرا یا کانالی است که بین دهانه ورودی واژن و گردن رحم قرار دارد.

نوزاد شما پس از خروج از رحم از این راه به دنیای بیرون پا می گذارد.

 

Birth Mark علامت ( نشان) تولد

وجود رنگدانه (پیگمانتاسیون) روی پوست نوزاد در هنگام تولد است. برخی نوزادان هنگامی که بدنیا می آیند علامتی روی پوست شان است و وقتی با پزشک مشاورتان در میان می گذارید، می گوید چیز مهمی

نیست و نشان تولد است.

 

Braxton Hicks Contractions انقباضات برکستون – هیکس

انقباض های رحم در مرحله نخست بارداری است. به آن دردهای کاذب زایمانی و یا تمرینی برای انقباض زایمانی نیز می گویند. این انقباض ها سبب بازشدن سرویکس نمی گردند و بی خطر به شمار می آیند.

 

Chorionic Villi

پرز ها و برآمدگی های ظریف و انگشت مانند جفت بلاستوسیست است که به دیواره رحم می چسبد و در اثر تکامل، جفت را بوجود می آورند.

 

chorionic villus sampling (CVS)

آزمایش نمونه برداری جفتی: این آزمایش بین هفته های ۱۰ و ۱۲ بارداری انجام می شود و می تواند مانند آمنیوسنتز برخی از ناهنجاری های کروموزومی و اختلالات ژنتیک را نشان دهد. هم چنین با کمک این آزمایش می توان جنسیت نوزاد و احتمال خطر اسپینا بیفیدا را هم تخمین زد.

 

Dilatation ( دیلاتاسیون )

باز و گشاد شدن دهانه رحم (سرویکس) در هنگام زایمان است. با این کار امکان خروج سر جنین فراهم می گردد. در برخی سقط ها با بازشدن دهانه رحم (دیلاتاسیون)، محصول بارداری خارج می شود.

 

(Ectopic pregnancy(EP بارداری نابجا ( حاملگی خارج رحمی)

اگرتخمک بارورشده در جایی به جز حفره رحم کاشته شود، آبستنی خارج رحمی است. بیشتر موارد در محل آمپول لوله که گشادتر است کاشته می شود اما می تواند در تخمدان، سرویکس و یا حفره شکمی نیز قرار داشته باشد.

 

Eclampsia اکلامپسی

اکلامپسی یک عارضه جدی در بارداری است که با فشارخون بالا و ادم همراه است و از پره اکلامپسی بسیار شدیدتر است. اگر پیشینه ابتلا به پره اکلامپسی یا اکلامپسی را داشتید، حتما زیر نظر گروه مامایی برای باردارشدن اقدام کنید.

 

EDD Estimated Delivery Date .

زمان تخمین زده شده برای زایمان. زمانی است که گروه مامایی تان پس از این که دریافتید، باردار هستید به شما اعلام می کند که در آن تاریخ، احتمالا زایمان خواهید داشت.

 

Embryo رویان

تخمک بارور شده توسط اسپرم است. به شکل سلول هایی سازمان یافته است و از مرحله مورولا ( Moroula )تا هفته ۱۰ بارداری به این نام خوانده می شود.

 

Fetus ) Foetus) جنین

هشت هفته پس از از بسته شدن نطفه تا هنگام زایمان، دوره جنینی است. از هفته ۱۰ بارداری، دیگر رویان نیست و جنین نامیده می شود.

 

Gravida بارداری

گراوید یعنی چندمین باری است که یک زن باردار می شود. تعداد بارداری. نخستین بارداری را نخست زا یا پرایمی گراوید primigravida , و بارداری بیش از یکی را چندزا یا مولتی گراوید Multigravida می نامند.

 

HCG (اچ سی جی) Human Corionic Gonadotropin

نوعی هورمون بارداری است و در خون و ادرار یافت می گردد.

 

Implantation ( لانه گزینی )

لانه گزینی یا کاشته شدن. رسیدن بلاستوسیست به رحم و جایگزین شدن آن در اندومتر رحم است.

 

Incompetent Cervix( سرویکس نارسا )

نارسایی و عدم کفایت دهانه رحم(سرویکس) است. عامل مهمی است که در بررسی های سونوگرافی سه ماهه نخست و نیز در سقط ها، اهمیت دارد. در سونوگرافی هفته های پایین طول سرویکس را اندازه می گیریم.

 

Lanugo لانوگو

لانوگو واژه ای لاتین است به معنای کرک. موهای کرکی و نازک جنین است که بدن جنین را می پوشاند. این ها نخستین موهایی هستند که فولیکول های مو ی جنینی آن را ساخته اند و بسیار نرم و اغلب بدون رنگدانه هستند. اگر چه لانوگو حدود ماه هفتم تا هشتم می ریزد، اما گاه درهنگام تولد روی بدن نوزادتان مشاهده می کنید. هیچ جای نگرانی نیست زیرا این موها ظرف چند روز تا هفته خودبخود از بین می روند.

 

Lightening (سبک شدن )

در اواخر بارداری، پایین آمدن جنین، سبب خالی شدن قسمت بالایی شکم مادر و وارد شدن فشار به اعضای داخلی می گردد.

 

Linea Nigra (خط سیاه )

خطی تیره که در دوران بارداری، از از ناف در وسط به طرف پایین شکم امتداد می یابد. افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون خون و شاید افزایش هورمون محرک ملانوسیت غده هیپوفیز در بارداری با تاثیر بر سلول های سازنده ملانین سبب تغییر رنگ پوست گردد. ملانین سبب تیرگی پوست به ویژه در جاهایی که کک و مک یا ماه گرفتگی دارد می شود. این تیرگی ها درچهره، هاله (دور)و نوک پستان، لبیا های ناحیه تناسلی، زیر بغل، کشاله ران وناف بیش تر است. بیشتر تیرگی های پوست بدن پس از زایمان، کم رنگ تر می شوند اما نواحی یادشده ، به هر حال از آن چه که پیش از باردای بوده اند تیره تر می گردند.

 

LMP Last Menstural Period نخستین روز از آخرین عادت ماهانه

نخستین روز از آخرین عادت ماهانه است. برای تعیین زمان تقریبی زایمان و نیز پیدا کردن هفته بارداری، داشتن زمان دقیق (LMP)اساسی است. بر اساس توافق های جهانی، بارداری ها را بر اساس هفته محاسبه و بررسی های مامایی نیز بر این اساس هفته ای انجام می شود. اساس برای این معیار هفته ای، LMP یا همان « نخستین روز از آخرین عادت ماهانه» است.

 

Abortion سقط

هنگامی ممکن است شرایطی سبب شوند که بدن زن باردار نسبت به مشکلی واکنش نشان دهد. ممکن است خون ریزی، گرفتنگی عضلات (کرامپ) شکمی و در پایان، ازدست رفتن بارداری رخ دهد. خارج شدن محصول بارداری یعنی بیرون آمدن جنین از درون رحم را که ک منجر به ختم بارداری گردد، سقط گویند.

 

Moroula ( مورولا )

بخشی از تکامل تخمک بارور شده است(بین زیگون و بلاستوسیست). مرحله ای که تخم، به ۳۰ سلول تقسیم شده است.

 

Oxytocin اکسی توسین

نوعی هورمون است که در بارداری سبب تحریک انقباض رحم می گردد و پس از زایمان نیز سبب خروج شیر می شود.

 

Palmar Erythema ( اریتم کف دست)

اریتم کف دست در دوران بارداری در اثر اتساع یا پاره شدن مویرگ ها رخ می دهد. افزایش هورمون استروژن آن را پدید می آورد.

بیشتر در زنان سپید پوست دیده می شود و قرمزی و خارش کف دست را به همراه دارد. اگر چه در برخی موارد قرمزی و دردناکی کف پا هم گزارش شده است. پس از زایمان از بین می رود و ارزش بالینی ندارد.

 

Pica ( ویار)

احساس تمایل به خوردن خوراکی ها و یا مواد عجیب در دوران بارداری. پیکا نیاز به مراجعه به پزشک دارد. اگر تمایل به خوردن زغال، برنج خام و یخ و برفک یخچال و .... دارید، با پزشک تان در میان بگذارید.

 

Placenta جفت

عضوی که خون و مواد غذایی را از مادر به جنین می رساند.

 

Quickening لگد زدن جنین

تکان خوردن و لگد زدن جنین است. حرکت های جنین در داخل رحم مادر که مادر هم آن را احساس خواهد کرد.

 

Rhesus Factor عامل ارهاش (آر اچ)

نوعی پروتئین که در گلبول های خون. اگر مادر فاقد این پروتئین باشد، Rh منفی است و اگر جنین او دارای این پروتئین باشد، Rh مثبت است و ناسازگاری Rh می تواند مشکلاتی ایجاد نماید.

 

Spider Naevi ،Spider angioma ، Spider Veins ( خال عنکبوتی)

لکه هایی شبیه به عنکبوت که در اثر گشاد شدن یا پارگی مویرگ ها پدیدار می گردند. یشتر در زنان سپید پوست و در نواحی چهره، گردن، بخش های بالایی قفسه سینه و بازو دیده می شود.

 

trimester سه ماهه

یعنی سه ماهه. دوران بارداری به سه سه ماهه تقسیم می گردد: سه ماهه نخست، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری.

 

Varicose Veins ( واریس)

بازشدگی و گشادی سیاهرگ ها که که اغلب در ساق ها و یا راست روده (رکتوم) دیده می شود. در دوران بارداری واریس شایع است.

 

Yolk sac کیسه زرده

کیسه ای چسبیده به رویان است. رگ های خونی و گلبول های سرخ اولیه در آن جا تشکیل می شوند.

 

Zygot ( تخم )

توپی از سلول هایی که در اثر تقسیم سلول اولیه تخمک لقاح شده بوجود می آید.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: پزشکی . مامایی، ،
نویسنده : دانشجویان پرستاری و مامایی
تاریخ : جمعه 23 بهمن 1394
زمان : 10:10 PM


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.