جداشدن زودرس جفت و مرگ جنین؛ چرا و چه باید کرد؟

جداشدن زودرس جفت و مرگ جنین؛ چرا و چه باید کرد؟


کنده‌شدن زودرس جفت، از مواردی است که باعث خونریزی غیرطبیعی در نیمه دوم بارداری می‌شود و برای مادر و جنین، خطرناک است. البته خطر بیشتر متوجه جنین است؛ چراکه وقتی جفت جدا می‌شود، خون‌رسانی دچار اختلال شده و جنین دچار استرس، ناهماهنگی و ناهم‌گونی در قلب می‌شود. این موارد جزو موارد اورژانس است و حاملگی باید سریعاً خاتمه یابد.
 
جداشدن جفت به‌صورت مزمن یا حاد
وی در خصوص جداشدن قبل از موعد جفت گفت: کنده‌شدن زودرس جفت به این معنی است که مقداری از جفت از بستر خود جدا می‌شود که به‌صورت مزمن یا حاد است. در جداشدن جفت به‌صورت مزمن، معمولاً مقداری از جفت جدا می‌شود و مادر خونریزی پیدا می‌کند.
 
جداشدن جفت چه علایمی دارد؟
این متخصص زنان در خصوص علایم جداشدن جفت ادامه داد: این نوع خونریزی‌ها اغلب تیره‌رنگ هستند، مادر در ناحیه‌ شکم ‌درد دارد و با معاینه مشخص می‌شود که شکم کاملاً سفت است. در موارد دکولمان، سونوگرافی در تشخیص کمک‌کننده نیست؛ به‌جز در نوع مزمن دکولمان که قسمتی از جفت جدا شده و به‌صورت لخته پشت جفت قرارگرفته است.
 
مهری‌ماهانی تشریح کرد: برای مثال مادری که در هفته 26 یا 30 بارداری خونریزی‌ای کند که تیره‌رنگ باشد، درد داشته و با سونوگرافی مشخص شود که لخته‌ای پشت جفت قرارگرفته است، در این موارد می‌توان مادر را مدتی در بیمارستان بستری و داروهایی برای کاهش درد و انقباض تجویز کرد. برای مادری که دچار کم‌خونی شده از محصولات خونی جبران‌کننده، استفاده می‌شود. معمولاً این اتفاق برای بار اول گذرا است، ولی در نوع مزمن، تکرارشونده است.
 
در نوع حاد این عارضه قسمت زیادی از جفت کنده می‌شود
این متخصص در خصوص نوع حاد جداشدن زودرس جفت گفت: در نوع حاد که به‌صورت ناگهانی ایجاد می‌شود، قسمت زیادی از جفت کنده ‌شده و مادر را دچار خونریزی و درد زیادی می‌کند. با انجام معاینات، اختلال در قلب جنین کاملاً مشهود است. در این موارد به‌ناچار باید بارداری را به‌صورت اورژانسی خاتمه داد. 
 
واردشدن ضربه به مادر از علل جداشدن پیش از موعد جفت
وی افزود: یکی از علل جداشدن پیش از موعد جفت تروما یا ضربه وارد شدن به مادراست. این ضربه‌ها ممکن است به‌صورت آهسته یا شدید باشند. برای نمونه در مورد مادری که تصادف شدید داشته، 6 تا 8 ساعت بعد از تصادف بایستی تحت‌نظر باشد، چراکه احتمال جداشدن زودرس جفت وجود دارد. در این موارد مادر از نظر خون‌ریزی، انقباضات رحمی و ارتفاع شکم، کنترل می‌شود.
 
فشارخون بارداری و جداشدن زودرس جفت 
مهری‌ماهانی اظهار داشت: ارتفاع شکم ازاین‌جهت اندازه‌گیری می‌شود که گاهی ممکن است خون داخل رحم جمع شده و خارج نشود و ارتفاع رحم افزایش یابد. مورد دیگری که باعث جداشدن زودرس جفت می‌شود، فشارخون است؛ هم فشارخون‌هایی که به‌صورت مزمن هستند و هم مسمومیت حاملگی؛ چراکه در این موارد به دلیل اختلالاتی که در عروق جفت به وجود می‌آید، ممکن است جفت زودتر از موعد جدا شود.
 
وی ادامه داد: از موارد دیگر می‌توان به کمبود اسیدفولیک، استعمال دخانیات و مواد مخدر به‌خصوص حشیش اشاره کرد. هم‌چنین برخی گروه‌های خونی احتمال بیشتری دارد که دچار این اختلال شوند. ازطرفی در مواردی که آب دور جنین بیشتر از حد است و به‌طور ناگهانی مادر دچار پارگی کیسه آب می‌شود، جداشدن زودتر از موعد جفت اتفاق می‌افتد.
 
زایمان طبیعی؛ بهترین روش خارج‌کردن جنین در موارد دکولمان 
این متخصص زنان و زایمان بابیان این‌که بهترین روش خارج‌کردن جنین در موارد دکولمان زایمان طبیعی است، اظهار داشت: در این موارد پاره‌شدن عروق و اختلال انعقادی برای مادر ایجاد می‌شود. بنابراین هرچه دخالت خارجی از طرف پزشک کمتر باشد، بهتر است. در مواردی‌که خونریزی بسیار شدید است، قلب جنین دچار اختلال شده و راهی برای نجات آن وجود ندارد، به‌ناچار زایمان را به‌صورت سزارین باید خاتمه داد. معمولاً در موارد اختلال انعقادی باید از فراورده‌های خونی استفاده کرد تا بتوان جلوی خونریزی‌های بعد از ختم حاملگی را گرفت 
 

وی درنهایت خاطرنشان کرد: مادری که یک‌بار دچار دکولمان شده است، امکان دارد در بارداری بعدی هم این وضعیت را دوباره تجربه کند، بنابراین لازم است در بارداری‌های بعدی حتماً این نکته در نظر گرفته شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: پزشکی . مامایی، ،
نویسنده : دانشجویان پرستاری و مامایی
تاریخ : سه شنبه 20 بهمن 1394
زمان : 4:44 PM


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.